Педагогічний такт - найхарактерніша
професійна особливість вчителя. В будь-якій професії є щось особливе, що
відрізняє її від інших професій, виявлятись
це зможе і в звичках людини, і в його мові, зовнішньому вигляді. Особливість професії вчителя,
перш за все, виявляється в його педагогічному
такі.
Саме слово „такт" (від латинського tactus) - це форма людських взаємовідносин. Такт - необхідна умова
успішного спілкування між людьми.
Тактовна людина намагається вести себе в колективі так, щоб ні своїм зовнішнім виглядом, ні
необережним словом не зіпсувати настрій навколишнім.
Зараз багато говорять про педагогічну
майстерність, основою якої, по-перше, є кругозір вчителя, його ідейні
переконання. По-друге, педагогічна майстерність передбачає досконале володіння
предмета
навчання, знання фактичного матеріалу. По-третє, необхідно володіти методикою навчання і виховання. Педагог повинен уміти передавати свої знання , тобтотрансформувати їх, надати їм такого вигляду, щоб вони були цікаві, зрозумілі й доступні учням певного класу і певного розумового розвитку. Педагогічний такт можна рахувати як четвертою особливістю педагогічної майстерності.
навчання, знання фактичного матеріалу. По-третє, необхідно володіти методикою навчання і виховання. Педагог повинен уміти передавати свої знання , тобтотрансформувати їх, надати їм такого вигляду, щоб вони були цікаві, зрозумілі й доступні учням певного класу і певного розумового розвитку. Педагогічний такт можна рахувати як четвертою особливістю педагогічної майстерності.
Педагогічний такт необхідний і в навчанні
і у вихованні. Але у вихованні
його роль особлива. У безтактного вчителя учні ще зуміють чогось навчитись, але у вихованні
такий вчитель нічого не досягне. Моральні
переконання, інтереси, смаки не можна формувати насильно. Для цього необхідно, щоб учні любили
похвали свого вчителя.
Використання загального такту в
педагогіці, в навчанні і вихованні дітей, являється педагогічним тактом.
Тактовну людину характеризують такі
риси характеру, як ввічливість, привітність, кмітливість, повага до чужої думки, врівноваженість, почуття
гумору. Такі риси особливості повинні
бути і у тактовного педагога.
До учнів необхідно відноситись так
ввічливо і з повагою, як і до дорослої
людини, тальки ще більш уважніше і обережніше.
Педагогічний такт - це професійна якість
вчителя. Він являться складовою
педагогічної майстерності і набувається разом з педагогічною освітою і педагогічною практикою.
Повага до учнів, бережливе ставлення до
їх особистості лежить в основі педагогічного такту.
Такт потрібний вчителю не тільки в його
взаєминах з учнями, а й з їхніми
батьками, своїми колегами, взагалі з іншими людьми. І скрізь, в різних умовах учитель
виступає не тільки як тактовна людина,
а й як носій педагогічної професії, що якимось чином позначається на його поведінці.
Ставлення вчителя до інших людей є
складовою частиною його педагогічної
діяльності і певним чином, прямо або посередньо зачіпає взаємини з учнями і впливає на
них.
Вдала форма і міра вчинку потрібні для
того, щоб можна було діяти не
тільки правильно, а й не порушити добрих взаємин з людьми, не образити їх, не погрішити проти
своєї професійної честі — завжди
і скрізь нести істину,справедливість і добро.
Рецептів, що допомагали б знаходити міру і
форму свого вчинку в кожному
окремому випадку,— немає. Правильний шлях повинно підказати
особисте «чуття». ». Розглянемо це на прикладі.
Моральне почуття справедливості примушує
втрутитися в те, що відбувається.
Але втручання відбудеться на очах учнів і вплине на авторитет учителя, який, крім того,
може сприйняти допомогу неправильно
—обуритись на колегу. Ситуація складна. Мораль підказує: треба навести
справедливість. Водночас важливо не принизити,
не образити вчителя на очах в учнів. Де вихід?
Врятувати справу в таких умовах допоможе
тільки такт. Потрібна така форма
і міра вчинку, поведінки, втручання, яка, зодного боку, сприяла б припиненню
неправильних дій учителя, а з другого
— не ображала б його як особистість, як педагога. 1 от наче ненароком доводиться втручатися в
гостру розмову вчителя з учнем,
робити вигляд, що ніякого конфлікту не видно, вибачатися і, , розряджаючи атмосферу, дати учневі
завдання, а увагу вчителя відволікти
якимсь запитанням. Так можна запобігти неправильному вчинку педагога. Учитель не образиться
на свого колегу, бо все відбулося
ніби само собою.
Мети досягнуто. Небажаного наслідку —
образи на товариша за непрохане
втручання і підрив його авторитету — не сталося.
Мине час, і за інших обставин, коли
вщухнуть пристрасті, можна буде
сам на сам з колегою правильно, оцінити те, що відбулося. Вдумливий учитель залишиться
вдоволений з того, що його стримали від
неправильного кроку. Можливо, він здогадається, що йому непомітно допомогли в складній
ситуації.
Тактовний колега допоміг розв'язати суперечність, що виникла, майже безболісно. Він своєчасно
припинив конфлікт, не давшиможливості довести його до такої гостроти, коли
розв'язання було б нелегкою
справою. Такий вчинок є виявом чутливості до людей, до учнів.
Потреба в педагогічному такті дуже часто
відчувається у взаєминах учителя
з учнями, бо педагог з почуття професійногообов'язку змушений реагувати на
поведінку дітей, повсякчас оцінювати
її і вести боротьбу з негативними вчинками, домагатисядисципліни, засуджувати
лінощі, нечесність, недбайливість. 1 все це
він повинен робити так, щоб не втратити поваги з боку учнів, зміцнювати дружні взаємини з дитячим
колективом. Дуже важливо також
зважати на особливості конкретних обставин, індивідуальні риси кожного учня.
Педагогічний такт потрібний для того, щоб
не викликати з боку дітей образи
і додаткового опору вимогам учителя, щоброззброїти того, хто чинить опір, і,
вплинувши на його совість, зробити
з нього спільника в загальній справі.
Ведучи боротьбу проти лінощів,
недбайливості, учитель не повинен
бути настирливим і надокучливим. Якщо він не впевнений у чесності і щирості учня, то не має
права звинувачувати його в недоліках
без достатніх підстав. Спрямовуючи вплив колективу на важкого учня, педагог водночас не
повинен принижувати гідності дитини перед її товаришами. Коли він карає учня,
то не має права виявляти
неприязні і ненависті до нього. Ставлячи незадовільну оцінку, не повинен позбавити свого
вихованця надії виправити її.
Дотримуючись педагогічного такту, учитель
мусить добиватися, щоб вчинки і
дії учнів мали не тільки моральний, а й навчально-виховний вплив, обирати таку
форму поведінки, завдяки якій можна
було б досягти позитивних наслідків в обох сферах діяльності — моральній і виховній. Єдність обох
цих аспектів робить вимоги педагогічного
такту цілком реальними.
Коли ми говоримо про моральну мету, то
маємо на увазі захист учителем
добрих і справедливих вчинків, непримиренність до відступів від моралі, боротьбу 3
нечесністю, індивідуалізмом, самолюбством,
лінощами та іншими негативними явищами. Звичайно,
недостатньо тільки засуджувати аморальність; треба, щоб заходи, яких вживає вчитель, сприяли
усуненню недоліків, не порушуючи
добрих взаємин з учнями. Боротьба з вадами повинна мати глибоко людський характер.
Такт — це не пригладжування суперечностей,
а розв'язання їх у найкращій
формі: часом замість критики краще захистити учня. Це сприятиме усуненню хиб і
перевихованню.
Немає коментарів:
Дописати коментар